Door flink te incasseren bij die mensen die niet anders kunnen dan zich met de wagen te verplaatsen.
Die mensen die geen vlotte aansluiting hebben met het openbaar vervoer, die niet mobiel genoeg zijn om vanuit de deelgemeenten in de stad te komen winkelen met de fiets.
Want wil je binnenkort parkeren in het stadscentrum, dan betaal je per uur €2,5 in plaats van €1,7. Je betaalt ook niet langer van 9-19 uur, maar van 8-20 uur én op zon- en feestdagen.
Dat kan al eens voldoende opleveren om extra maatregelen uit te rollen.
Dat mensen zich op de randparkings moeten parkeren en te voet verder stad inwaarts moeten trekken?
Niet als het van het stadsbestuur afhangt. Zij verdriedubbelen het uurtarief op die parkings immers.
“Als je bepaald gedrag wilt stimuleren, maak je dat gedrag goedkoper; niet driedubbel zo duur,” aldus N-VA Mechelen.
En wie hoopt dat er dan extra middelen gaan naar een vlotte verbinding met het openbaar vervoer, is eraan voor de moeite.
Tussen 2020 en 2021 vermindert de stad het daarvoor voorziene bedrag met maar liefst 14%.
Hoe dat dan zit voor mensen die minder mobiel zijn? Daarvoor ondertekende de stad een charter bij Inter, al werden er geen middelen voorbehouden voor het toegankelijker maken van onze stad.
N-VA Mechelen zag dit graag anders: “Het gebruik van deelwagens bevorderen door extra deelwagens te voorzien is een gek plan als je weet dat wij bv. Cambio bijpassen omdat van de al aanwezige wagens te weinig gebruik gemaakt wordt.
En ook wat het verminderen van het aantal wagens betreft om de parkeerdruk in wijken te verlichten lijkt ons van weinig inzicht getuigen. Wij pleitten er tijdens de campagne al voor om het gesprek aan te gaan met o.a. winkels om hun afgesloten parkings na sluitingstijd te gebruiken als buurtparking. Daar wil het stadsbestuur nog steeds niet van weten. Zo blijven die parkings op het moment dat de parkeerdruk het grootst is compleet leeg.”