“Meten is weten. In die optiek zette ik de studie een tijdje terug op de agenda van het Vlaams Parlement. Ik stelde daarom nog een vraag naar de modaliteiten en details van de bestelde studie. Meer bepaald betreffende de gegevens die men zou gebruiken voor de studie, gezien men liet weten geen nieuwe metingen te plannen”, geeft Perdaens aan.
Het antwoord op die vraag was niet meteen geruststellend te noemen. De meest recente geluidsmetingen in die zone dateren van 4 mei 2006. Die cijfers zullen herberekend worden met de verkeersintensiteit uit 2019. Dat geeft in het beste geval een inschatting van de huidige situatie, maar er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met het extra verkeer dat er in de nabije toekomst nog bijkomt. Zowel het winkelcentrum Malinas als bouwprojecten in de ruimere omgeving zullen immers de verkeersintensiteit doen toenemen.
De studie zou deze zomer opgeleverd worden, maar ondertussen werd al gemeld dat er vertraging opgelopen werd.
Het zal afwachten zijn wat de cijfergegevens opleveren. Maar zelfs al wijst het onderzoek uit dat er sprake is van overlast, is het nog niet gegarandeerd dat er maatregelen genomen worden.
“In een eerder antwoord zei de minister al dat de gekende maatregelen niet bruikbaar zijn voor de situatie in Battel. Maar hoe kan je de mensen in Battel op basis van metingen van 2006 vanuit Brussel zeggen dat de overlast die ze ervaren onvoldoende is voor maatregelen? Als de maatregelen die we standaard in Vlaanderen inzetten niet bruikbaar zouden zijn, is dit misschien de kans om over het muurtje te kijken naar wat elders werkt. Eerder dat dan de mensen uit de omgeving te zeggen dat ze maar moeten leven met de toenemende overlast,” besluit Perdaens.