De problemen zijn niet nieuw. Sinds een maand of drie kent Battel een toename van de verkeersdrukte als gevolg van de herinrichting van de Vesten. Giovanni Berghen nodigde ons dinsdagochtend uit om een kijkje te komen nemen. Het is aanschuiven aan de voet van het Battelcomplex, maar er is zeker geen sprake van een problematische file. "Het wisselt van dag tot dag. Nu valt het mee, maar soms staan ze tot bijna aan de Vesten. Dan proberen ze via de Neerweg, waar ik woon, de file voorbij te steken", getuigt Berghen.
Niet gezond
Aan het Battelcomplex ontmoeten we Irfan Cani en Zerin Kareman, die daar wonen. Ze vertellen dat er zowel 's morgens als 's avonds file staat, soms met gefrustreerde bestuurders tot gevolg en soms tot 20 uur 's avonds. "We hebben kleine kinderen. Ik denk niet dat dit gezond is, al die uitlaatgassen", zucht Irfan.
Het verkeer komt niet alleen vanuit het centrum, ook uit de richting Hombeek via de Uilmolenweg. "Dat moet dan allemaal over het brugje. Omdat ze langs deze kant niet vlot het Battelcomplex opgeraken, rijden ze dwars door het dorp via de Arkkade en Wolverbosstraat naar de andere kant van de Battelsesteenweg", zegt Hilde Lauwers.
File tot in Blaasveld
Ze is lid van Battels Geraas, een burgerinitiatief dat in september nog op de gemeenteraad kwam pleiten voor een leefbaarder Battel. "De huidige situatie voelt echt als een mes in de rug. We geraken op de spits ons eigen dorp niet uit. Het Vestenproject is op zich mooi, maar ze moeten toch eens nadenken over wat ze andere buurten aandoen."
Volgens Lauwers heeft het extra verkeer via Battel ook gevolgen voor het Battelcomplex en de Gentsesteenweg, die volgens haar nog vaster zitten dan ze al zaten. "Het verkeer staat geregeld tot aan de rotonde in Blaasveld."
Minister
De Battelaars spraken er afgelopen weekend de burgemeester op aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van Team Battel. Gisteren vertrok ook een brief naar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om de verkeersproblematiek én het uitblijven van de beloofde geluidsstudies aan te kaarten.
Of er een oplossing is? Volgens Lauwers zou het geen slecht idee zijn om de Guido Gezellelaan opnieuw tweerichting te maken tussen Battelsesteenweg en McDonalds in afwachting van de ontknoping van Battel.
Tellingen
Het stadsbestuur vraagt geduld. In een antwoord aan Berghen laat schepen Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-M+) weten dat mensen zich nog volop moeten aanpassen aan de nieuwe verkeerssituatie. "Om te beoordelen of alles zoals gepland functioneert, moeten we dus even tijd nemen."
Ze kondigt verkeerstellingen aan in het voorjaar en daaropvolgend een evaluatie. "Afhankelijk van de ernst van de problemen en de alternatieve oplossingen die we vinden, sturen we bij. Dat doen ofwel in de huidige situatie of bij de definitieve vernieuwing van de Vesten die eind 2023 start."
Welke oplossing?
Gemeenteraadslid Freya Perdaens (N-VA) vraagt zich af welke oplossing de evaluatie kan brengen. "Heel de zuidelijke kant van Mechelen zit momenteel vast, onder meer in Hombeek, met verkeer in woonstraten tot gevolg", zegt ze. "Ik vermoed dat het stadsbestuur daarom zal kiezen om maatregelen te treffen in de wijken om deze minder interessant te maken, maar het resultaat zal dan nog langere files zijn. Het hele Vestenproject draait om leefbaarheid, maar ik vraag mij af waar die leefbaarheid voor de mensen van de buitenwijken is."
BRON: HET LAATSTE NIEUWS, 25 JANUARI 2023