Vlaamse steden en gemeenten inden vorig jaar een recordbedrag van 124 miljoen euro aan gemeentelijke boetes, voor overlast, maar veelal toch voor verkeersovertredingen. Dat blijkt uit een analyse van VRT NWS. Antwerpen is als grootste stad koploper met 18,7 miljoen euro, maar omgerekend naar hoofd van de bevolking schiet Mechelen op Lo-Reninge (490 euro) en Zutendaal (204 euro) na de hoofdvogel af.
Het komt het Voor Mechelen-bestuur op kritiek van de oppositie te staan. “Wij willen terug naar een beleid dat gaat naar de essentie van boetes: niét om geld in het laatje te brengen en de begroting op te smukken, wél om de verkeersveiligheid te vergroten”, zegt Karl Lauwers (CD&V). “De boetes waren bedoeld om de schuldenput te dempen. En zelfs dat is niet gelukt”, verwijt Freya Perdaens (N-VA).
Dat de oppositie met scherp schiet, is niet onverwacht, maar ook Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) – partijgenoot dus van Somers - sprak zich kritisch uit, zonder Mechelen evenwel bij naam te noemen. “Snelheidscontroles zijn belangrijk, maar ik krijg de indruk dat het daar voor sommige niet om draait. Er zijn er waar ze per inwoner meer dan 100 euro boetes per jaar innen. Dat is niet meer normaal.”
Dalende lijn
Burgemeester Bart Somers voelt zich niet aangesproken en is ook niet zinnens iets te wijzigen. Zijn stad bewaakt de snelheid op een kleine dertig trajecten met camera’s en hanteert ook gretig de flitsvuilbak. “Als je de verkeersveiligheid wil verhogen, dan is er maar een manier om dat te doen: de pakkans voor overtreders vergroten. Met goed resultaat: jaar na jaar daalt het aantal verkeersslachtoffers. Als we willen dat onze kinderen veilig met de fiets naar school gaan, moeten we dit doen.”
Hij wijst er ook op dat de oppositiepartijen de trajectcontroles mee hebben goedgekeurd. “Het aantal overtredingen zit ook in dalende lijn”, zegt Somers. Volgens het recentste jaarrapport verkeer waren er in 2023 43.521 snelheidsovertredingen minder. Toch kregen nog altijd 96.050 ‘zware voeten’ een bekeuring. “Met de opbrengst maak je echt geen begroting”, aldus Somers.
De burgemeester ziet ook het probleem niet. “Waar een bord 50km/u staat, rijd je vijftig. Voor wie zich daar aan houdt, is er geen probleem. De snelheidsregimes werden destijds ook afgesproken met de wijk- en dorpsraden toen die nog bestonden. Weet je: iedereen vindt dat er te veel trajectcontroles zijn, maar iedereen wil er wel een in zijn buurt.”
Battelsesteenweg
De N-VA vindt niet alleen dat er te veel boetes worden uitgeschreven, maar wijst er ook op dat een trajectcontrole op de Battelsesteenweg al een jaar buiten werking is. Kandidaat Tom Daems stelde vast dat er steeds vaker overdreven snelheden werden gehaald in zijn straat. Zijn vermoeden was dat veel van deze laagvliegers niet het volledige stuk van de trajectcontrole afleggen en op die manier ontsnappen.
Uit een antwoord van het stadsbestuur blijkt echter dat de trajectcontrole al een jaar niet werkt, en dat er in de plaats daarvan ook niet geflitst werd. “Op onze steenweg wonen zeer veel jonge gezinnen, zijn er kinderopvangverblijven en een grote basisschool. Eén van de kerntaken van een stad is veiligheid garanderen voor haar inwoners. In onze straat faalt dit bestuur enorm op dit vlak”, verwijt Daems.
Volgens Somers werkten de camera’s eerst niet door een technisch defect en werden ze vervolgens uitgeschakeld omdat ze geen zin hadden omwille van de werkzaamheden in de straat. “Het is ook niet erg dat ze een paar maanden niet werken”, geeft hij aan. “Ik begrijp de kritiek wel niet. Flitsen we volgens de N-VA nu te veel of te weinig?” Het stadsbestuur bekijkt wel of bijkomende software kan worden aangekocht om te achterhalen hoeveel bestuurders het ganse traject dan wel een gedeelte van het traject van een controle afleggen.